PRETRAGA

OTVORITE SAJT NA VA[EM MOBILNOM URE\AJU

KO JE NA MRE@I

Ко је на мрежи: 32 гостију и нема пријављених чланова

BROJ POSETA

02123943
Danas
Ju~e
Ove nedeqe
Pro{le nedeqe
Ovog meseca
Pro{log meseca
Svih dana
26
555
1717
3126
7170
15686
2123943

0.42%
5.06%
0.69%
0.26%
0.06%
93.51%
Online (15 minutes ago):5
5 guests
no members

Ваш ИП:216.73.216.109

NAJNOVIJI KORISNICI

  • Milorad
  • Zone
  • Паки
  • tene
  • vidovi}1979

Winamp, iTunes Windows Media Player Real Player QuickTime Web Proxy


 

 

Tradicija i sada{wica

Оцена корисника:  5 / 5

Звезда активнаЗвезда активнаЗвезда активнаЗвезда активнаЗвезда активна
 

Kada govorimo o odnosu tradicije i sada{wice mo`emo primetiti da je tradicija deo dana{we stvarnosti koji je nastao u pro{losti i nastavio da `ivi, da traje do danas. U tom smislu tradicija se mo`e i treba vezati za korene i to kako od wihovih najve}ih, tako do najmawih dubina. To je jedini mogu}i deo pro{losti, kojim raspola`emo danas i samo o wemu mo`emo odlu~ivati da li }e `iveti i sutra ili }emo je ispratiti na grobqe pro{losti i zaborava. Kada bi bilo mogu}e da odbacimo sve danas, od onoga {to je bilo ju~e, odnosno ono {to smo imali do ju~e, danas ne bi imali ni{ta. U tom smislu tradicija odr`ava vezu izme|u pro{losti i budu}nosti ne dozvoqavaju}i da se ona raskine, ona nam omogu}ava da iz dubine `ivota crpimo stvarala~ku energiju. Da danas i sutra ne budemo puki siromasi, nego neko ko ima ne{to i zato nam slu`i tradicija. Upravo je tradicija, i kao kolektivno svesno ali i kolektivno nesvesno ono, {to stvara na{ identitet, sliku nama o nama samima, ali i ono po ~emu nas drugi vide, pamte, prepoznaju i odre|uju.

O tradiciji saznajemo iz istorije. Istoriju mo`emo shvatiti barem na dva na~ina. Prvi je kao pro{lost, a drugi je kao nauka o pro{losti. Ali samo `iva pro{lost jeste tradicija.

Istorijska nauka je ta izme|u ostalog, koja stvara predstave o pro{losti, vr{i proces prihvatawa svesti o pro{losti, o tradiciji i na osnovu we oblikuje predstavu za budu}nost. Me|utim, ona to mo`e ali ne mora samo ona to da radi, to mogu da rade i druge nauke i druge oblasti qudske delatnosti. To mo`e, nekada plasti~nije, `ivqe, dinami~nije da radi kwi`evnost, naro~ito ako i sama poti~e iz davnih vremena i onda nije samo kwi`evno delo nego i istorijski izvor. U tom podtekstu mo`emo govoriti i o prou~avawu kwi`evnog predstavqawa pro{losti. Tako nam postaje zanimqiv kwi`evni tekst na dva na~ina, kao saznawe o doga|aju onda kada se doga|aj desio, i drugi, ne mawe bitan, saznawa o doga|aju kada je kwi`evno delo nastalao i svedo~ilo o wemu.

Bavqewe nacionalnom istorijom uvek ima, pored nau~ne i psiholo{ku dimenziju, kroz koju sami sebe sagledavamo ko smo, {ta smo, kakvi smo, gde smo i sl. To su kqu~na pitawa koja predstavqaju deo identiteta svakoga pa, i srpskog naroda. U tom pogledu nacionalno sagledavawe samog sebe po~elo je kroz istoriju kod Srba jo{ od `itija Sv. Jovana Vladiira, pa zatim @itija Sv. Simeona, @itija Sv. Save, @itije Sv. Arsenija Sremca koje su pisali, Stefan Prvoven~ani, Domentijan, Teodosije, Danilo. Ta istorija je pisala ne samo o pro{losti, ona je pisala i o vrednostima, ciqevim, shvatawima srpske istorije i sl. u datim vremenima. Sa nestankom srpske dr`ave ostalo je samo pam}ewe.

To mo`e sem toga da radi i pozori{te, film, balet. Me}utim, da bi tradicija bila tradicija – identitet samodoodre}ewe, wu kao deo sebe treba da do`ivi najve}i deo naroda. U suprotnom, ako se deo tradicije, ne do`ivqava kao deo sebe, nastaje raskol u identitetu. U onome {to nas odre}uje, jer da bi celina bila celina mora imati zajedni~ke svetiwe, ako ih nema, stvaraju se dva identiteta ili vi{e i to je kraj celine. To je osnov za nastajawe posebne svesti u okviru jedne celine.


 

Comments powered by CComment

PREGLED NOVIH TEKSTOVA

  • SRBI I SRBI - DVA-DRUGA I JEDAN BRAT

    Срби и Срби илити

    грађански рат 41 – 45 после 50 година

     

              Једна од највећих трагедија српских била је грађански рат између Срба и Срба од 1941. до 1945. године. Док су на територији целе бивше Југославије текла српска крв од оних који су у томе видели добро, на том истом простору одвијао се грађански рат између партизана и равногораца. Наравно било је православних Срба у усташама и то кажу 14 посто. Срби муслимани били су такође у усташама и муслиманској милицији. Усташе и комунисти су сарађивали за време рата. Како, зашто и колико није тема овога рада.

                У Недићевој Србии међутим број војски је био много већи. Били су ту

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • Pismo jednoj prijateqici povodom 8. marta

    Po{tovana moja prijateqice,

     

                Pi{em ti pismo, jer ne mogu da sve napi{em kroz poruke. Sam sam ti napisao da ne slavim sekularne praznike. 8. mart Dan `ena,kao ni 1. maj Dan rada i sli~no. Takvih praznika ima na desetine. Duboko sam sumwi~av prema svim tim praznicima. Niti znam ko ih je osnovao, niti za{to se ba{ toga dana slave i sli~no. Za verske praznike znam da ih je uvela crkva, koja je u mojim o~ima autoritet. Za dr`ave praznike znam da ih je uvela moja dr`ava, dr`ava u kojoj

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • Jedna pri~a o komplimentima

                     Kompliment, odnosno komplimenti. Moj duhovnik bi rekao prvi lek u le~ewu gorodosti. Kompliment zna~i priznati drugom, da je dobar, izuzetan. Priznati drugom veli~inu. Priznati da nekim svojim pona{awem ili nekom svojom osobinom, druga ili drugi, zavre|uje na{u pa`wu, izaziva ponekad duboko po{tovawe, divqewe. Kompliment se mora dati nekome koga po{tujemo, koga uva`avamo. [to je vi{e komplimenata to je vi{e po{tovawa i uva`avawa. Iza svakog komplemnta stoji iskreno mi{qewe

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • Htedoh ti ne{to re}i

    Htedoh, htedoh, da povodom 2.000.000 posetilac mog sajta Peomu}urko, tre}e nedelje Vaskr{njeg posta u nedelju, 2025. godine da Vam ne{to ka`em, ne{to poru~im. Htedo da to ka`em da obele`im ovaj, za moj sajt za koji jedino ja pi{em, veliki i zna~ajan doga|aj. Htedoh da Vama kao nekome ko je deo mene ne{to ka`em i poru~im ... Ne{to {to }e meni i Tebi ili Vama ne{to zna~iti... meni kao nekome koji {alje poruku koja mi mnogo zna~i, tebi sa nadom da }e i tebi bar ne{to zna~iti. Da }e zna~iti

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • Neistra`ene tajne srpske pro{osti

     


     

    Write comment (0 Comments)  
  • PRVI SRPSKI VLADAR SVETITEQ SVETI JOVAN VLADIMIR

     


     

    Write comment (0 Comments)  
  • O SVETORODNOSTI

     


     

    Write comment (0 Comments)  
  • Pri~a o igumanu Mitrofanu koga su ubili komunisti

     


     

    Write comment (0 Comments)  
  • Jedan primer hri{}anske qubavi

    Za Hrista sam u~io da je qubav. Jedan u~iteq mi je rekao da kada bi od Hrista oduzeli qubav ne bi ostalo ni{ta. To je dovelo do toga da qubav shvatam kao sinonim za Boga. Da sve ono {to volim shvatam da se odnosim onim bo`anskim u sebi. Moja qubav je za mene bila dokaz da imam Boga u sebi i da je to ono na {ta mislimo da nas je Bog stvorio po svom obrazu. Naprotiv, da svaka mr`wa i bes, zlomisje su dokaz postojawa |avola u nama.

                Ovo je pri~a o jednom slu~aju qubavi koju sam

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • Ba{tina – xeparo{

    Ba{ta, kao arhaizam zna~i otac, o~evina, Dakle, to nije ne{to {to smo ba{ mi stekli, to je ono {to ve} postoji u na{oj tradiciji, {to ve} postoji u na{oj porodici, familiji. U ovom slu~aju, to je i ba{tina – ba{ta. Dakle, ne samo da je to osobina koja je hm, neko mo`e da ka`e krasila na{eg oca, nego i na{eg dedu. Zamislite, osobina koja traje tri generacije. Pa u na{em dru{tvu, to je ba{ retkost i tim pre treba da tako ne{to po{tujemo. Me|utim, treba imati u vidu da ba{tine mogu da budu

    Write comment (0 Comments) Опширније...