PRETRAGA

OTVORITE SAJT NA VA[EM MOBILNOM URE\AJU

KO JE NA MRE@I

Ко је на мрежи: 273 гостију и нема пријављених чланова

BROJ POSETA

01841931
Danas
Ju~e
Ove nedeqe
Pro{le nedeqe
Ovog meseca
Pro{log meseca
Svih dana
252
260
1281
2035
9431
11987
1841931

0.50%
5.98%
0.81%
0.30%
0.07%
92.32%
Online (15 minutes ago):10
10 guests
no members

Ваш ИП:52.205.159.48

NAJNOVIJI KORISNICI

  • Milorad
  • Zone
  • Паки
  • tene
  • vidovi}1979

Winamp, iTunes Windows Media Player Real Player QuickTime Web Proxy


 

 

Bra}a ~etnici u Sremskim Karlovcima

Оцена корисника:  5 / 5

Звезда активнаЗвезда активнаЗвезда активнаЗвезда активнаЗвезда активна
 

Savremenicima na znawe, potomcima na se}awe. 

 

            Za Sremske Karlovce, pretpostavqam da ste ~uli, to je mesto gde je jo{ u 18. veku osnovana Pravoslavna srpska bogoslovija, Srpska gimnazija, gde je bilo sedi{te Srpske pravoslavne crkve u Habzbur{koj monarhiji i tako redom. Zbog svega toga Srbi su Karlovce prozvali Srpska Kdreja.

            U u toj Kareji Srpskoj od 1989. godine svake godine se 17. jula organizuje parastos ^i~a Dra`i i to s blagoslovom episkopa sremskog Vasilija. Kada se organizuje parastos svaki put se pozovu gosti da do|u, obaveste se mediji. Nakon parastosa sledi u crkvi propoved, zatim, sve~ana akademijua u zgradi Bogoslovije i poslu`ewe nakon toga. Tako to radimo da bude na nivou, da ne bude nivo {atre, i igrawa po stolovima.

            Jedne godine, posle 2000 – te pozvao sam kao funkcioner Ravnogorsko pokreta D. M, koji je smatrao da mo`e sebi to da dozvoli - goste, A oni su bili Srbi, po{tovaoci i sledbenici |enerala Dra`e,  idu na Ravnu goru, idu u crkvu, Pa su bili u ratu vojnici – dobrovoqci, heroji iz stotene bitaka… Da nisu bili skoro u V C – u da se isprazne, to se videlo ali izgledali su kao neko ko je prihvatqiv da mo`e da se pozove.

            Pozvao sam wih … ali od svih wih do{la su ~etvorica. Jedan od wih se ponudio da nas vozi na parastos koji smo organizovali. Mi smo prihvatili …

            Do{li oni u uniformama, u Karlovce kao da }e pravo na rati{te. Upoznajem ih sa qudima, koji su tu godinama i koje smatram da treba da upoznaju i da ne bi bilo lo{e da ih upoznaju. Predstavqam ih malo … ajd da ka`emo malo ulep{ano,..

            Mojima drago {to nam se dru{tvo uve}ava, {to nam dolaze istomi{qenici iz drugih krajeva, a ne samo iz Vojvodine.

            Parastos je protekao skoro u redu, malo su se me{koqili jer im je, kako su mi kasnije rekli dugo trajao. Kada je po~ela propoved, e tu su ve} po~eli da dobacuju, {to mi ba{ nije prijalo.

            Kada je po~ela sve~ana akademija, seli su ko pristojni qudi, svaka ~ast, E, onda je posle nekih pola sata, sledio izlazak napoqe, mrzelo ih je da slu{aju.

            Ali … kada su si{li dole, pa videli da imaju posnu supu i ribu za ve~eru, po~eli su da me … Kakva supa, kakva riba,.. to ja svojoj mami da dam, a ne wima. Na moje obja{wee, da se sredom i petkom posti kod pravoslavaca, a da smo mi pravoslavce. Upita{e me da li sam ja normalan. Oni da poste. I po~elo je zapcivawe, zapcivawe koje se ne}e zavr{iti dokle god sam bio pored wih te ve~eri. Psovali su i Svetu nedequ, pokrov, Boga, Boga na{eg (ne znam da li je to bio Karlova~ki Bog, srema~ki, vojvo|anski ili neki ~etvrti). Naravno majku, kako bi wu zaboravili.

Besni i quti krenuli su ku}i, ja sam ih podsetio da sam do{ao sa wima, da treba I da se vratim, Psovali su me i razmi{qali da li }e ili ne da me vrate. Na svoju `alost nisam imao prevoz tako kasno do Rume,

            Krenuli smo kolima ali wihov bes i psovawe su se jo{ vi{e poja~avali. Govorili su kako smo mi goqe, ko je video da se na praznik posti, pa wima kada je praznik oni jedu jagwetine, a ne neku vodu, j… me voda. Supa, ~orba, ja i moji Karlov~ani mi wih z… u mozak sa supom i jo{ posnom. Pa onda propoved u crkvi i akademija, Upita{e me da li smo mi akademici. Ni{ta im nisam odgovorio… Nisam znao {ta. Jedan od wih se upitao da li su oni sada akademici… Ni na to nisam odgovorio.

            Onda su najednom stali pored nekog restorana, idemo na pi}e, reko{e. Kada smo u{li naru~i{e jagwetinu na moj ra~un, bio sam prenerea`en. Da mi se kako reko{e … {to sam ih vodio na posnu slavu. Na moju primedbu, da sam ih vodio na parastos, a ne na slavu, sa {atrom, pevaqkama, dekolteima, mini}ima, igrawem po stolovima. Zatim im dodadam. Bio sam ja pod {atrom, igrao i pevao, razbijao ~a{e ali to je bio VA[AR, A NE PARASTOS.

            Konobaru koji se izvinuo i rekao im da nema jagwetine nego samo prasetine, reko{e da ih ne … nego da donosi jagwetinu. On je pobledeo i ponavqao, nema jagwetine. Pa u Sremu ima samo sviwa, zato ima samo prasadi … glasio je wihov zakqu~ak.

            Gledao sam ih i slu{ao … i stalno se pitao u sebi … da li smo mi isti narod, Da li u komponentu etni~ke svesti ide i barem delimi~no doma}e vaspitawe, barem elementarno. Bra}a… mi smo bra}a …. pa {ta … i Kain je bio brat Avequ, pa ga je ipak ubio.

            Prasetinu su pojeli kao da nisu jeli barem 10 godina. Doma}eg izdajnika i kulaka zvanog - escajg nisu koristili. Kada su zavr{ili, naru~i{e, {ta bi drugo do - `estinu,

            Platio sam, Pla}ala je Vojvodina i do sada sve redom, pa }e i ovo. Prasetina naravno nije vaqala, nije moglo od we da se podrigne.

            Heroji dobi{e jo{ jednu bitku, a mi Srbi iz Vojvodine jo{ jedared platismo ra~un.


 

Comments powered by CComment

PREGLED NOVIH TEKSTOVA

  • O jednom piscu, koji je ostao aniniman

    Upoznao sam ga 90 – tih godina 20 – og veka u Beogradu. Ve} tada je imao preko 70. godina. Voleo je da se pojavquje i da dr`i govore na nacionalnim skupovima u to vreme. Pri tome nije bilo bitno da li su to ravnogorski, zbora{ki ili neki tre}i skupovi – bitno je samo da su bili srpski.

                Ono {to se o wemu znalo nije bilo ba{ mnogo. Poticao je negde sa dana{weg juga Srbije, Zna se da je studirao, [ta je studirao niko ta~no nije znao, Da li je zavr{io … ni to niko nije znao. On sam nikada nije hteo o tome da govori. Znalo se i da su za vreme Drugog svetskog rata bili u partizanima. Zna se da se ne{to desilo … {to je promenilo wihovu porodi~nu orjentaciju. Sigurni smo da to nije bilo okretawe Staqinu. Bio je suvi{e trezven da bi

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • ]utawe

                    Zovem te ne javqa{a se, Do|em kod tebe ku}i i dozivam Te. Ni tada ne otvara{ vrata. Sretnem te na ulici izbegava{ me. Posao koji se koliko Tebe, ti~e i mene, ne zove{ me, ve} me zaobilazi{.

                Setih se re~i napisanih Mire Furlan. „ i onim kolegama, prijateqima i znancima koji mi svojom {utwom daju do znawa da na wih vi{e ne računam. Kome zapravo pi{em ovo pismo? Tko }e ga pro~itati? Tko }e ga htjeti pro~itati?“

                Ako sam ih nekada ne~im uvredio, {to mi ne

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • ZAKONODAVNA DELATNOST KRAQA MILUTINA

     

     


     

    Write comment (0 Comments)  
  • Mo`ete li biti ili imati pravog prijateqa?

    Da li ste ili boqe re}i koliko ste puta ~uli da se qudi `ale kako danas nem pravih prijateqa. Svi se sa vama dru`e dok im trebate, a kada ih iskoristite … Ne znam za vas ali ja sam to slu{ao takore}i svakodnevno.

    Ono {to je bilo interesantno to je da qudi koji su meni slovili kao pravi prijateqi, kukaju kako nema pravih prijateqa. Nesvesno su mi slali poruku da im ja nisam pravi prijateq. [ta sam? Ne mogu da pretpostavim. Povr{ni prijateq, poznanink ili ve} {ta ali pravi prijateq ne.

    Dobro

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • Itelektualci gde ste?

    Kada sam bio mali, i{ao u {kolu, prvo osnovnu, pa sredwu, kada sam studirao, uvek su postojali qudi koji se nisu neposredno bavili politikom ali su bili kriti~ka misao dru{tva u kojem smo `iveli. Oni su bili qudi koji su tuma~ili doga|aje, komentarisali politi~ku situacuju, nudili re{ewe iz we, U tim svojim stavovima kod wih je mogao da se uo~i kontinuitet. Ono {to je moglo da se oseti u wihovim istupawima, to je odsustvo arogancije, svesnost o te{koj situaciji u kojoj se nalazimo i poku{aj da

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • O odgovornosti

    Onima koji prate mog Promu}urka mogu da primate da odavno nisam objavio ni jedan tekst. To wihovo zapa`awe je ta~no i tu nema {ta da zamerim. Postavqa se pitawe za{to?

                Nije da nisam pisao ni{ta. Pisao sam nekoliko tekstova. Ali ja po navici kada napi{em tekst ostavim ga da stoji neko vreme, vratim se ispravim sve gre{ke koje vidim ili ubla`im ili promenm neke stavove i onda ga pustim. Isto sam radio i sada.

    Ali…

    Kada je Promu}urko po~eo svoj `ivot, pose}ivalo ga je desetak qudi

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • Parastos u Sremskim Karlovcima po 35 put

    Sve {to vreme daqe hita,

    Sve se ve}ma pro{lost grli,

    Sve se vi{e na{i mrtvi,

    ~ine nama ne umrli.

     

    Preosve}eni vladiko blagoslovite,

    Poma`e Bog draga bra}o i sestre,

     

                 Poma`e Bog po 35 put, za redom na parastosu prvom gerilcu porobqene Evrope u borbi protiv Hitlera, protiv nacizma. Gerilcu  koji je po{tuju}i pravo odbio da prizna kapitulaciju od ne legetimnih predstavnika vlasti. Podsetimo se da je Aleksandar Cincar Markovi} bio BIV[I ministar i kao takav nije imao pravo da

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • Autokefalnost SPC


     

    Write comment (0 Comments)  
  • SVE OSOLITI QUBAVQU

    ^esto ~ujem u razgovoru qudi u mojoj okolini, kako im je na poslu te{ko, kako su im kolege nesnosne, kako vlada lo{a atmosfera. Kako to prevazi}i? Kako u~initi odnose boqim?

                Razgovarao sam o tome sa mojim duhovnikom. On se nasmejao, blago me je upitao: {ta ja mislim za{to je tako? Odgovorio sam mu da je to zbog nedostatka razumevawa, nedostatka po{tovawa tu|e li~nosti i sli~no. Prihvatio je ali je rekao da postoji jo{ jedan dubqi razlog za to. Nisam mogao da u toku razgovora dam

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • O prijateqstvu

                [ta je ili boqe re}i ko je prijateq? Neki dan sam razgovarao sa jednim mojim kolegom o prijateqstvu. Rekao mi je da ne voli da ga neko zove ako nema razloga za to. Za{to ga zove ako nema neku potrebu za wim. Poku{ao sam da branim stanovi{te da se prijateq, ako je prijateq zove telefonom ili se svrati do wega, ~ak i onda kada za to nemamo ni povod, a kamoli razlog. Upravo ta ~iwenica da kod nekoga svratimo ili pozovemo telefonom da ga ~ujemo, kako je i {ta radi, ~ini ga na{im

    Write comment (0 Comments) Опширније...